torsdag 30 maj 2013

Migrän och Mr. Fuglesang

Vaknade i morse med migrän. Inte kul. Så det var bara till att ta en tablett och krypa ner i sängen igen och dra täcket över huvudet. Sov till kl 11 och när jag vaknade hade jag bara vanlig huvudvärk så det fick bli en tablett till. Nu är huvudvärken borta men det känns som sirap i skallen och jag är lite skakis. Så idag har det inte hänt så mycket. Så jag tänkte berätta lite om i lördags istället. När jag träffade Mr. Fuglesang.


I lördags var vi i Norrköping. Vi passade på när vi ändå hade hundvakt och ingen tid att passa. Vi har länge pratat om att åka till Visualiseringscenter i Norrköping. I lördags visade det sig vara premiär för den nya filmen om rymden i domen. Det har de ingen aning om och blev lite förvånade när vi såg Christer Fuglesang gå omkring i centret. Fräck som jag var frågade jag om vi fick ta kort på honom. 
Så här är jag och Mr. Fuglesang.

Collt! Tänk att han har varit ute i rymden! 
Lånad från Wikipedia

Filmen i domen var Christers historia. 
Vi fick följa med hans väg mot ISS och på hans vistelse där. Jättehäftigt!
Det fanns mycket annat att göra på Visualiseringscenter och här håller jag på och sätter ihop molekyler och får olika saker, tex vatten och väte. Gillar det här med att få testa och ratta lite själv.



När vi var klara på Visualiseringscenter gick vi upp mot stan och hittade ett jättemysigt kafé.


Kafé Kuriosa. 

Vi satte oss på innergården och åt lite lättlunch, drack kaffe och åt en god kaka.







Alltså, är det inte mysigt med såna här charmiga koppar??!!
Ja, de rymmer ju inte så mycket men när det är fri påtår gör det inte så mycket.
Nu satt vi ute idag, men där inne var det också jättemysigt.





När vi hade fikat färdigt hade vi ett stopp kvar - Titanic museet.


Här inne fick man inte ta kort.
Det var en jätte bra utställning och man gick runt med guidning via hörlurar. Många bra och roliga anekdoter från färden men också mycket sorg och tragik. Det var riktigt sevärt!

Efter det begav vi oss hem, mätta på intryck och nöjda med dagen.

Kram Helén

6 kommentarer:

  1. Visualiseringscenter verkar verkligen värt att besöka - tack för alla tipsen. Vilken trevlig heldag!

    Och vilken tur ni hade som fick träffa Mr. Fuglesang...

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig dag ni haft! Vi var på Titanic-utställningen i söndags, väldigt bra tom. barnen tyckte om det och sonen har ritat Titanic hela veckan så det gjorde verkligen intryck! Det där cafèt verkar väldigt mysigt dit ska jag gå nästa gång vi är i Norrköping. Tack för tipset!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Så trevligt och minnesvärt ni varit på!
    Söta koppar och visst smakar kaffet ännu godare i så vackra koppar :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  4. Gillar såna där dagar!
    Mysigt att bara ta det som det kommer.
    Den där Titanic-utställningen hoppas jag kommer till min stad.
    Tycker det är intressant med allt som var kring den båten.

    Hoppas att du vaknar och mår bättre idag/Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar dag =) Norrköping ligger inte långt ifrån där jag bor. Ca 30 min bort *hihi*
    Underbar stad <3 Hoppas du får en härlig fredag. Kram

    SvaraRadera
  6. Usch och fy för migrän! Hoppas att du mår mycket bättre nu?

    Desto trevligare hade ni det ju i lördags. Vilken härlig heldag ni fick i Norrköping med både Fugelsang, gofika och Titanic. Vi skulle besökt Titanic-utställningen när den var i Köpenhamn men missade den. Få se om vi kan oss upp till Norrköping istället. :)

    Sköt om dig och ha en fin fredag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera