måndag 26 oktober 2015

En helg som försvann i ett rasande tempo


Det var väldans vad denna helgen försvann i ett nafs.
Kanske beror det på att jag skrev högskoleprovet hela lördagen.
Sen var vi borta hela söndag em/kväll.
Så även om vi fick en timma extra denna helgen hade jag behöver mycket mer än så.

Vilken pärs det var att skriva högskoleprovet.
Jag märker att det var ett bra tag sedan jag gick i gymnasiet.
Vi var några lite "äldre" där, men de flesta var i eller strax efter gymnasieåldern.
Den verbala delen, den som handlar om ord- och textförståelse, gick väl ganska ok. Där har man stor nytta av "åldern" och sin livserfarenhet. Men den kvantitativa delen, alltså matten, den var i vissa delar helt obegriplig för mig. Här har man nog mer nytta av att vara i gymnasieåldern och närheten till matteinlärningen. Den har jag liksom kommit väldigt långt ifrån på mina dryga 23 år i arbetslivet efter gymnasiet. Även om jag läste till min magister i psykologi 2006-2010 så var det inte en naturvetenskaplig utbildning och därmed näst intill inget som hade med matte att göra (utom statistiken med då hade vi hjälpmedel i form av statistikprogram till den). Så de delarna gick väl mindre bra. Nu dröjer det 4 veckor till resultatet kommer och då får vi se om det var värt mödan.

Varför skrev jag nu högskoleprovet då?
Jo, jag har tänkt att kompetensutveckla mig lite under våren.
Jag har sökt några kurser i ledarskap och den kursen jag helst vill komma in på har endast gymnasiebetyg som urval och då är mina gamla betyg inte så mycket värda. Så för att över huvud taget ha en chans att komma in på den var därför högskoleprovet ett måste. Så nu får vi se om mitt resultat räcker till. Annars har jag sökt 2 andra kurser och där har de akademiska poäng som urval också och då kommer jag in utan problem. Men jag vill ju helst gå den där första kursen.
Ja ja, vi får se. Kommer jag inte så gör jag och kommer jag inte så var det helt enkelt inte meningen att jag skulle gå den kursen.

Men nu är det måndag och en ny vecka med nya utmaningar har startat.
Kul!
Så nu kör vi vecka 44.
Det går i ett rasande tempo och innan vi vet ordet av är julen här.

Kram Helén

3 kommentarer:

  1. Å, jag förstår att det inte var så enkelt. Håller tummarna nu att det räcker till så du får gå den kurs du helst vill!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att poängen räcker till! Hade jag skrivit så hade jag säkert gjort samma erfarenhet som du, mina mattekunskaper börjar kännas ringrostiga!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  3. Det är många år sedan nu, men jag minns känslan efter högskoleprovet. Utschasad är bara förnamnet:)! Lycka till nu! Och helger kommer det ju fler, en börjar ju idag till exempel:)!

    SvaraRadera