måndag 18 april 2016

En planta blir till

Det var visst ett tag sedan jag skrev något här.
Jag har återhämtat mig rätt ok och jag känner
att det går åt rätt håll. Jag försöker att ta allt steg för steg
och inte stressa upp mig för saker i onödan.
Vad är det värsta som kan hända, liksom?!
Köpte för ett tag sedan ett litet miniväxthus på Ica Maxi. 
Bara för att det är kul att se något växa upp. 
Så den veckan när jag var hemma tänkte jag
att det var dags att sätta fröna i jorden.
 
Och attans vad snabbt det gick för squashen att ta sig. 
På mindre än en vecka tittade fler skott upp ur jorden 
och efter 10 dagar var det dags att planera om dem till egna krukor. 

Nu är det bara tomaterna kvar i det lilla miniväxthuset på fönsterbrädan, 
men där tittar det upp flera små små skott nu också.

Tänk vad lite det är som kan få en bra humör.
Detta lilla projekt var precis vad jag behövde
när jag var hemma en vecka och sjukskriven.
Att få pilla i jorden med händerna
och känna att man hjälper något till liv.

Nu hoppas jag bara att jag kan hålla liv i plantorna,
speciellt squashen som jag aldrig provat att så tidigare.
Och så klart så hoppas jag på fint väder och lite varmare
om nätterna så jag kan ställa ut alla plantorna i 
mitt lilla växthus.

Kram Helén

8 kommentarer:

  1. Jag har också köpt sån. Och squashen växer som bara den. Men inget har hänt med tomaten än. Så enkelt och bra. Men hur jag gör sen vet jag inte eftersom jag bor i lägenhet. Men de löser sig. Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt! Att så och påta i jorden är så skönt för själen tycker jag. Lycka till med odlingen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Lycka till med dina planteringar!
    Sådde en hel massa förra året... Men jag är nog mer typen som ska köpa färdiga plantor;-)
    Skönt att du mår något bättre nu aif.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att du går mot rätt håll. Så kul att det gror så det knakar. Tänk, sen kan ni skörda! KUL!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Härligt, både att du är på rätt väg och att du planterar! Visst är det en häftig känsla att se något växa sådär?!

    SvaraRadera
  6. Skönt att höra att det går åt rätt håll Helén och att påta i jorden kan verkligen vara en lisa för själen. Och visst är det härligt att se när det växer. Squash är tacksamt att så. Är känslig för frost men annars växer det så det knakar, speciellt efter regn. Ni kommer säkerligen få njuta av mängder med egenodlad squash i sommar. :)

    Ta hand om dig Helén och lycka till med odlingarna!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Visst är det skoj med allt som växer. Ser fint ut. Skönt att du mår bättre. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Man behöver sånt där.
    Att bara vara (en sliten mening men sann).

    Själv har jag inte fått i mina frön i jord än.
    Det får bli i helgen tänker jag=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera