onsdag 12 oktober 2016

En kokbok damp ner i postlådan

Idag damp en efterlängtad bok ner i brevlådan. Nu kanske önskan om att äta mer grönt äntligen blir av. För som jag skrev här så är jag rätt dålig på det här med att få till grönsaker till maten, så kanske kan lite mer av helt vegetariska rätter vara vägen jag behöver gå för att få till det där gröna. Jag har kikat i en del olika böcker men tycker att många av dem innehåller så konstiga recept men ingredienser som jag aldrig har hört talas om. Men så kom jag att bläddra i den här och gillade verkligen både recepten och upplägget men framförallt enkelheten. Inga konstigheter. Att det är vackra bilder gör ju ingenting heller. Så nu kommer utmaningen: Att få till det! Nu finns det inga ursäkter längre. 

Ett av våra problem har varit att vi inte planerat tillräckligt för att få till en bra kost. Visst, vi veckohandlar och skriver lista och har klart för oss vad vi ska äta på helgen. För det är bara då vi äter middag, i veckorna blir det matlåda som är rester från helgerna (som ofta är storkok som sedan fryses in till matlådor) och som kvällsmat blir det bara något litet som en hamburgare, varma mackor, korv med bröd eller en paj. Något lätt så där. Och det är här som fantasin tryter och det är här som vi inte har planerat något, det där vi ska äta på kvällarna efter jobbet. Kvällsmaten känns alltid så oinspirerad och jobbig. Men i den här boken fanns det massor med förslag! Så nu ska vi försöka få till planeringen av kvällsmaten och om vi gör denna grön så har vi ju vunnit massor!

Boken är upplagd efter 30 dagar med luncher och middagar. Luncherna är det som blir perfekt kvällsmat för oss. På helgen kan vi äta en av middagarna som sedan också kan bli matlåda till veckan. Men vi kommer inte att ta bort allt kött. Vi kommer inte att bli vegetarianer för vi tycker alldeles för mycket om kött. Men om vi får in några gröna måltider i veckan så har vi vunnit mycket i både vår egen hälsa men också för planeten Jordens hälsa. Titta bara här så mycket gott.


Hur gör ni? Får ni in mycket grönt i er kost? Eller är ni kanske rent av vegetarianer? Jag tycker i alla fall att det har varit svårt att hitta bra och enkla recept. Men den här boken uppfyller verkligen mina förväntningar. Jag tror inte jag har hittat något recept som jag inte gillar. Så i det här hushållet vankas mer grönt framöver.

Kram Helén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar