måndag 28 november 2016

En dag att arbeta hemma

Idag har mitt kontor varit mitt köksbord. Vi har egentligen en bra arbetsplats i hobbyrummet på ovanvåningen men jag har aldrig riktigt trivts där. Det var precis på samma sätt när jag under 4 år pluggade till en magister psykologi, jag satt oftast vid köksbordet ändå.

Men idag arbetar jag hemma av en speciell anledning. Han heter Tyson och är min älskade hund. Han har den senaste tiden inte mått så bra och har börjat bete sig illa på hunddagiset. Han skäller, gör utfall mot de andra hundarna och så har han bitit sönder två fårskinnsfällar på bara en dryg vecka. Det är absolut inte likt honom, som trots att han är en terrier inte hoppar eller skäller i normala fall. Den första fällen har han haft alla åren han varit på dagis (och ja, den har varit hemma och blivit tvättad mellan varven).

Min lekmanna bedömning, för jag är ju ingen veterinär eller hundpsykolog men jag känner min hund rätt bra, är att han är understimulerad på dagis och blir stressad och uppspelt när de andra hundarna skäller så till slut vet han inte var han ska göra av all sin energi och frustration, så han tar ut den på fårskinnsfällarna och andra saker i boxen som slits i stycken. (Oj det blev en lång mening...) När en hund blir stressad, kan både vara positiv stress som en hundkurs eller negativ som otrevliga hundmöten, tar det ganska lång tid för den att återkomma till normal nivå igen. För oss människor kan det också ta ganska lång tid, men för en hund kan det ta upp till 6 dagar att landa efter en dags stress, positiv eller negativ. När Tyson då blir understimulerad och uppstressad på dagis så hinner hans stressnivå inte sjukna tillräckligt mellan dagarna och till slut når han en nivå där inte två dagars helg räcker för stressnivån att sjunka till normalläge. Så nu har jag beslutat att Tyson ska få vara hemma från dagis en hel vecka och landa. Jag arbetar hemma idag och på fredag, mannen tar ledigt på onsdag och stannar hemma då och tisdag och torsdag åker jag in på möten några timmar och Tyson får vara ensam och så arbetar jag hemma på em. Jag hoppas nu detta blir en bra lösning och att det är precis det här som Tyson behöver.

Sen har det ju sina fördelar att arbeta hemma också. Man kan sätta igång direkt på morgonen och behöver inte lägga tid på transport till jobbet (började jobba 6.15 idag). Sen kan man ta en lång lunch med en lång promenad när det är dagsljus och till och med solsken. Jobba gör man lite extra på kvällen istället när det ändå är mörkt.

Idag blev det i alla fall en skön promenad på nästan två timmar. Ljuvligt!



I morgon startar jag dagen på jobbet och sen tar jag lunch och jobb hemma på eftermiddagen. Det ska blir bra det här, för min älskade lilla Tyson.

Kram Helén

4 kommentarer:

  1. Du är underbar rakt igenom och ni har en fantastisk hund! Hoppas att han landar tillsammans med er!

    SvaraRadera
  2. Så trist att din Tyson inte mår bra... fint att du kan jobba hemma och han får tid med dig <3
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Stackars Tyson. Men vilken fin matte (och husse) han har som lyssnar på hur han mår och gör de dom tror är bäst för honom. Hoppas han snart mår bättre. Lugn och ro hemma och långa promenader låter ju som en fantastisk medicin. Kram

    SvaraRadera
  4. Stackars Tyson. Men vilken fin matte (och husse) han har som lyssnar på hur han mår och gör de dom tror är bäst för honom. Hoppas han snart mår bättre. Lugn och ro hemma och långa promenader låter ju som en fantastisk medicin. Kram

    SvaraRadera